jaké dárky 

03.11.2018

Před dvěma dny jsem vystupovala v Praze na hlavním nádraží a tam na mě vykoukl první vánoční stromeček této sezóny. Vánoce zbožňuji, tak mě to nijak nepopudilo, jen mi to v těchto teplých slunečních dnech nějak neladí dohromady ;) 

Jedu z Prahy zpátky a rozesmutní reklama na FB, která mě má navnadit, jako rodiče malého dítěte k nákupu "opravdového přítele". Tím opravdovým přítelem má být plyšové mluvící zvíře. Zmáčknete mu tlapku a ono prohodí nějaké to slovíčko a obdarované dítě z toho má profitovat a začít mluvit. 

1/ Žádná věc a umělý hlas nenahradí lidský hlas. Děti aby řeč "nasávaly" potřebují k vyřčenému slovu lidskou mimiku, intonaci, emoce. Umělá, nahraná, zprostředkovaná SLOVA nemají takovou sílu a tím i dopad na dítě, jako když ono slovo pronese máma, táta, sestra, bratr, babi, děda, teta, strýc, sousedka... 

2/ Nerozumím, proč máme věci nazývat přáteli a přidat k tomu přídavné jméno opravdové mě vyloženě rozesmutnilo. 

Ano, proto tento příspěvěk věnuju co teda "těm děckům" za DÁRKY (ne)pořídit, aby je to třeba i v řeči a komunikaci rozvíjelo, když už jsem ta logopedka.

Co mě mrzí je, že máme přehršel hraček plastových velmi výrazných barev. Dle mého názoru děti nejen PŘEstimulovávají zrakově (jsou příliš barevné), sluchově (pípají a vydávají velmi výrazné zvuky) a podporují audiosmog. Děti s těmito hračkami pořádně nemanipulují - přitom v batolecím období je manipulace ve hře klíčová! Tyto hračky mají velká tlačítka, která stačí zmáčknout a hračka se pohybuje, pípá, houká, svítí...dítě je pouhý pozorovatel a to je zatraceně MÁLO!

Časy se mění a společnost také - netřeba si hrát s dřívky.  Ale i to má něco do sebe. Pokud to Vaše děti snesou, ponechejte je s obyčejnými nemalovanými nepopisnými figurky, tvary, auty...ve věku 2-3let si to ještě můžete dovolit. Později už ne. A proč? Současné hračky jsou příliš POPISNÉ - nerozvíjejí tak představivost, která je důležitá, a která je pro budoucí generace důležitá. Děti mají přinést přeci věci nové jsou to zástupci budoucí generace. Velmi se mění situace na pracovním trhu s nastupující automatizací a robotizací, nevíme jaká pracovní místa budou aktuální za 30let :) máme se zlepšovat a naše děti musí vymyslet jak dál. Kreativnost bude ceněna!

Ale dost už filozofování - zkusím nahodit pár konkrétních tipů, které děti rozvíjí řečově.

Pro batole (2-3leté) určitě neprohloupíte když pořídíte:

Modelíny - zaměstnat ruce - neurální sítě rukou jsou provázané ty s mluvidly. Stimulace rukou velmi napomáhají stimulace mluvidel! 

Materiály - nebojte se dětem nabídnou hračky typu kinetický písek. (ano, dá se vysypat - ale velmi dobře se uklízí, drží při sobě, nepořádku se nebojte) Nejde o levnou záležitost. Klidně postačí dopřát dítěti občas do velké mísy nasypat luštěninu, nechat ho kreslit v mouce, nechat ho přelévat vodu...

kostky - obyčejné kostky, které podporují manipulaci, poohlédla bych se po větších, jsou stabilnější pro batolata vhodnější.

časová orientace - nebojte se pořídit nějaké časové osy - dobré v období vzdoru

přiřazování  - asociací, nadřazených pojmů! Pro řeč důležité.

emoce - hry, kartičky, které emoce popisují

společenské hry, které podněcují komunikaci

samozřejmé jsou knížky

Všechny tyto tipy mají jedno společné a to - nepřehánějte to s MNOŽSTVÍM - děti při velkém množství hraček zahlcujete také. Důležité je pak také uspořádání hraček v pokoji, tak aby byly dostupné.

A nejvíc samozřejmá a přitom stále více pozorovatelná je NAŠE VĚDOMÁ POZORNOST, která z obyčejných věcí dělá to pravé ořechové. Je to aktivně společně trávený čas. Nezapomínejme na to.


Jaké další tipy byste přidali?