má tři! / když ve třech letech ještě ne-mluví jako ostatní

02.01.2019

Asi budu dnes trošku přísná...

Mám radost, že se povědomí o péči klinických logopedů mění a zlepšuje a že pokud dítě nemluví na logopedii patří. Donedávna přetrvávala mylná představa, že logoped vám pomůže pouze s výslovností a proto jste také mohli slyšet názor některých rodičů." Jít na logopedii? Není brzy bychom tam dělali my, když to naše ještě nemluví?"

Dítě ve třech letech má již mluvit ve větách, gramatika slov a vět se ještě ladí, ale dítě by mělo již popsat předmět a dokonce stručně i zážitek. Pokud se tak neděje, neváhejte vyhledat pomoc klinického logopeda. Zhodnotí nejen řeč ale i ostatní oblasti komunikace a dalšího vývoje a může doporučit postupy, pomůcky, které řeč pomohou nastartatovat


 Když ve třech nemluvímůže se jednat o 

  • opožděný vývoj řeči prostý

Nejsem zastáncem nálepkování, ale někde ta hranice být musí a otálení nebo naopak včasné docházení může být pro některé děti klíčová. Určitě nemalé množství dětí, které se rozmluví po třetím roce a bez odborné pomoci.  Řeč je opožděna, bez následků. Tečka. Řeč se nastartuje. Není co řešit. U těchto dětí se jinak další stavební kameny vývoje a řeči vyvíjí dobře. Vůbec není zasažena např. hra.


  • opožděný vývoj řeči


  • vývojové poruchy jazyka (jazykem zde NEní myšlena  ta růžová a často mlsná část našich mluvidel, ale lingvistická jednotka, nástroj naší komunikace)
  • prodloužená fyziologická nemluvnost - dovolím si zde uvést ještě jeden odborný termín. Do 2,5let může tabulkově dítě "ne"mluvit. Pak by měl přijít výrazný řečový spurt.


tip z narozenin našeho Toníka ZDE


Docela často si píšete o rady - kdy a co u dítěte rozvíjet a často máme odpověď přímo před sebou. Například popis jednoho z dotazatelů: "dítě odmítá knížky - nevydrží u nich, pořád musí něco montovat". Rodič je nervózní, že dítě knížky odmítá a že je s dítětem něco v nepořádku, když mluví opravdu méně než jeho okolí a ono nakonec je to o tom, že orginalita vývoje každého z dětí velí to, rozvíjím se v tom co mě zajímá. Tedy by si z toho rodič měl odnést - fajn máš období kdy se chceš rozvíjet v jemné motorice a tak místo sezení u knížek mu vysypejte raději růzvné vršky a různé lahvičky


Téma pro T. narozeniny byly jasné, asi dva měsíce před narozeninami objevil kouzlo příběhů Pata a Mata. Neváhala jsem proto toto téma zapojit do oslavy Nejen jaké téma dortu, a dárků, ale i výzdoby, která měla podpořit zábavu a koordinaci oko - ruka. Tolik důležitou pro naše předškoláky (děti tři a výše). Trefovali jsme se do kyblíků, krabice at už jednoduše ručně-stručně, nebo skorovali pomocí smetáků. Na žebřík jsme zavěsili předměty, do kterých bylo třeba se trefit či kopnout nohou.