pojmenování barev | jak probouzet slova 6.
Barvy, vlastnosti světla, mohou vyjadřovat emoce, symbolizovat stav věcí, signalizovat, kdy stát a kdy jít. Barvy, respektive jejich pojmenování, jsou sledovanou a žádoucí znalostí u dětí předškolního věku. Tuto znalost sledují pomáhající profese v diagnostice (tedy i my logopedi).
Kdy s barvami začít? Až se dítě samo začne o barvy zajímat. Toník začal, při skládání čistého prádla, zvedat každý kousek oblečení a když jsem barvu pojmenovala, usmál se a zvedal další s dychtivým pohledem, jak barvu pojmenuji. Začali jsme proto hrát i různé třídící hry (nápady najdete v montessori pedgogice), postávat u semaforů a vařit více dýňové polévky;), protože "ODANDADÁ"! (oranžová) Toníka začala doslova fascinovat.
Vím ale, že u dětí s opožděným vývojem řeči bývá pojmenovávání barev velkým oříškem, s barvami si sami nezačnou a rodiče pak čerpají všude možně inspiraci, jak barvy s dětmi trénovat. Snad dnešní tipy, které jsme si pro zpříjemnění deštivé procházky s Toníkem vymysleli, využijí děti maličké i větší pro radost i nová slova.
jdeme ven "na červenou"
Budete potřebovat silnější barevné složky a proužek nalepovacího suchého zipu. V papírnictví a galanterii utratíte dohromady cca 40Kč. Ze složky vyrobte jeden delší a kratší (náramek udělejte delší, pokud jej budete potřebovat umístit náramek na bundu či mikinu) Je možné, že bude dítko náramek odmítat, nenechte se odbýt. Děti jsou nejisté z nových věcí. Zkoušejte. Dávali jsme náramek i oblíbenému plyšákovi. A pokud to, jó nepůjde, může mít proužek v kapsičce. Na fotkách můžete vidět, jak při procházce "na červenou" ukazuji barvu nejdříve já, pak začal ukazovat i Toník.
obarvím dům, nebe i tebe, mami
Na tuto hru potřebujete složky tenčí gramáže (barevné eurosložky), nastříhejte libovolné pruhy a přikládejte si je před oči.
Co se zbytky barevného igelitu. To zase příště;) Jdeme domů, máme hlad a barvy v kapse.