5 otázek pro rodiče malých dětí pro podpo
1/ necháváme naše děti UŠPINIT SE venku, při jídle, při hrách?
Dítě pokud se má správně vyvíjet motoricky, řečově... musí mít "pojem o svém vlastním těle", které získává třeba i tím, že jej uvádí do kontaktu s materiálem, který tělu poskytne informace typu: tady máš ruce, břicho, bradu.... Tuto potřebu poznáte v radosti batolat z kontaktu s vodou, blátem atd. Vřele doporučuji toto stádium nechat dítěti nasytit. Dříve si děti více a volněji hrály venku pod dohledem starších sourozenců a nečistotu u dětí nikdo neřešil a děti měly pro sebe silnější a rozvíjející prožitky.
2/ vedeme naše děti k SAMOSTATNOSTI?
Současný kult dítěte, "vše pro dítě", které by mělo mít všechno a nejlépe hned, bez vlastního úsilí nás vede často k "obskakování" dětí. Málo dětem důvěřujeme. Sami jsme možná netrpěliví nebo nemáme čas a tak dítěti nedopřáváme dostatek času k tomu se sebeobsloužit.
3/ nabízíme našim dětem zbytečné ÚLEVY ?
Zde bych uvedla všechny ty pomůcky pro rodiče, ze kterých už nyní všichni máme pocit "standartní výbavy", bez které snad naše dítě ani nepřežije ;). Trh prodává my nakupujeme a přitom zapomínáme na to nejdůležitější "s dítětem být" a nenechat se rozptylovat. Zde si dovolím připomenout článek mokrým tričkem k lepší výslovnosti Kdy i naše vlastní pohodlnost může dítě brzdit.
5/ Věnujeme našim dětem dostatek ČASU a kvalitní POZORNOSTI?
Necháváme se strhnout sociálními sítěmi. Málo své děti "jen tak pozorujeme". Málo chodíme s dětmi ven abychom jim dopřáli přirozeného pohybu a málo si s dětmi povídáme a nasloucháme jim. CHodit ven a hýbat se budou děti pouze s námi. Příklady táhnou :)
4/ mají naše děti KVALITNÍ HRAČKY a v jakém množství?
Nebo můžeme malým často předkládat takové hračky, které po zmáčknutí obřího tlařítka svítí, vydávají zvuk, pohybují se....místo aby s hračkami manipulovaly. Hračky spíše pozorují a to děti příliš nerozvíjí. Takových hraček je bohužel na současném trhu více než dost.