společná kresba /jak probouzet slova 9

13.02.2018

Často od vás rodičů slýcháváme: "Když ono to naše dítě to kreslení nebaví. Já také kreslit neumím, nemělo to po kom zdědit."

Ráda bych vás, milí rodiče, vyvedla z omylu že kreslit NEumíte. 

:Kreslit umíme všichni, jen si myslíme, že ne.  Pokud umíme držet tužku, umíme psát, umíme i kreslit": říkávám, pokud slyším výše uvedené. Kresba jea může být zábavou a osobitým záznamem každého z nás. Neměla by být  vzpomínkou na dvě mínus za ošatku s ovocem, protože jsme měli v druhé třídě urousaný výkres a přetáhli jsme ;) Také netuším kde a kdy vznikl ten názor, že kresba musí být co nejrealističtější a že kreslit umí jen hrstka vyvolených, kteří mají talent a umí nakreslit kde co. Že by opět v hodinách výtvarné výchovy;)? Navíc, na realistické zachycení máme už dávno fotoaparáty.  Není třeba realistických kreseb. 

Uvolněme se a pojďme kreslit, je to skvělé cvičení a odreagování se pro velké i malé. (Jistě jste si všimli popularity terapeutických omalovánek a já bych si přála ještě víc. Kresbu bez předlohy.) Kresba je samozřejmě i legrace a malé namáhání se, protože jistá nešikovnost se projeví  u většiny z nás, třeba v případě jak namalovat jelena? Kresba není jen o talentu, ale o přístupu, o zkratce, o vtipu. 

Kresba Toníka teď velmi baví a pravdou je, že to v něm velmi podporuji,. Přirozený zájem o kresbu přichází přibližně v období 2roku i dříve. Kreslíme spolu, ráda ho u kreslení pozoruji a vždy jsem z jeho výtvorů potěšená a také jej pak vystavuji různým způsobem. To může dítě také motivovat a podněcovat ke kresbě, která je důležitá z více důvodů a pro nás logopedy, psychology a další je také diagnostickým vodítkem. Skrze kresbu můžeme "číst" jak dítě vnímá svět, třebas jaké už dokáže zachytit detaily. Projeví se zde analýza - syntéza, důležitá pro tolik dalších oblastí jako čtení, počítání... Dítě tak popisuje, co vidí a vnímá aniž by muselo promluvit. 

Pro kresbu vhodná je nejen vodorovná plocha stolu, ale i velká svislá plocha, aby si dítě mohlo dostatečně uvolnit ramenní a násedně i loketní kloub. Plocha u nás doma je jasně "černotou" ohraničená, kde má tvoření na stěně konec a zatím nám to vychází ;) Co na této ploše většího formátu papíru nakreslíme pak použijeme například jako balící papír na dárky pro naše nejbližší.

Kresbu charakterizuje nejen jemná motorika (grafomotorika) a s ním spojená dostatečná uvolněnost velkých i menších kloubů horních končetin, ale také udržení pozornosti, vyspělostí koordinace oko-ruka, zraková kontrola. To vše se na kresbě projeví. 

Proč o kresbě chci zejména zde psát. Společnou kresbou můžeme probouzet nejen zájem o kresbu která, je důležitá z výše uvedených důvodu, ale můžeme s ní probouzet slova. Jak?

Kresba má sílu a to odjakživa už lidé v pravěku měli touhu zaznamenat svůj režim dne s lovem mamutů na stěny jeskyní. Popisování spojené současně s ilustrací řečeného má své kouzlo. Dodnes si pamatuji některé "malůvky" kreslené mým otcem, jakým bylo  stádo krav u not pro Du kravičky dů. Vlastnoručně kreslenými krávami dodal notovému zápisu onu stopu tak důležitou, že ona písnička se mi nakonec podařila zahrát i obouručně a to jsem v té době nevěřila, že lze a že to budu umět. Já si pak ke krávám dokreslila stromy. Obrázek jsem zbožňovala.

Velmi dobré návody jak zjednodušeně a funkčně kreslit věci, zvířata...svět kolem nás je v seriálu Matýsek a Jája. U kresby zvířat lze užít kombinací kruhů viz obrázky. jednoduché návody najdete např. ZDE

Jak zkoušet kresbu, když ji dítě odmítá?

Kresbu nezaškatulkovat jak nutnost, jako činnost o které se ví, že musí dítě zvládnout a tak dítěti nabídnete sednout si u stolu s pastelkami. To zejména pro děti živější pravděpodobně . Mějte kresbu jako součást malých pokusů a her.

Hojně zmiňovaná a užívaná kresba do hrubé mouky. Klackem do písku. Já bych ještě ráda přidala například kresbu do sněhu - pet lahví s dírou (vodu můžete například obarvit řepou na růžovo). My teď nedávno kreslli například smetákem na zasněžený chodník. V létě se pak dá kreslit na chodník nejen křídami ale opět koštětem a vodou. Je zábavné sledovat jak kresba mizí.

Jak se dětská kresba dětí vyvíjí naleznete na stránkách kolegyně Lucie Krejčové, která je dětskou kresbou a tvorbou interesována a zabývá se propojením logopedie s arteterapií. Odkaz ZDE

Nedávno publikovala článek s tématem kresby také kolegyně Martina Kolmanová a to tak skvělý, že ho zde také musím uvést. Zmiňuje například jak často nevědomky kresbu dítěte brzdíme. Odkaz ZDE




Kreslete pro sebe pro své děti