šišlání a zdrobňování
Dnešnímu příspěvku přisuzuji záměrně růžovou tapetu, aby nám to k těm zdrobnělinám ladilo ;)
O faktu, že na dítě nešišláme se zde nechci nijak rozepisovat, ale někdo by mohl mylně k šišlání řadit i užívání zdrobnělin. Zdrobnělin se netřeba bát a v rozumné míře patří do slovníku při komunikaci s dítětem. (Rozumím tomu, že máme rozumnou míru každý jinde ;)
Užívání zdrobnělin má kromě svého emočního náboje, i pro děti užitečnou vlastnost pomocníka ve skloňování našeho krásného, ale také poměrně složitého jazyka.
Zdrobněliny jednoho rodu se totiž skloňují stejně. Na tento fakt poukazuje Kempeová, která zkoumala užívání zdrobnělin v ruském jazyce. Dítě má u zdrobněliny možnost se zorientovat snadněji, než když slyší slovo v základním tvaru a skloňování tak pro něj bude čitelnější. Zkuste si to!
příklad:
- slova ženského rodu
VODA bez vody, o vodě, s vodou VODIČKA bez vodičky, o vodičce, s vodičkou
POSTEL bez postele, o posteli, s postelí POSTÝLKA bez postýlky, o postýlce, s postýlkou
- slova mužského rodu
POLŠTÁŘ bez polštáře, o polštáři, s poštářem POLŠTÁŘEK bez polštářku, o polštářku, s polštářkem
KLOBOUK bez klobouku, o klobouku, s kloboukem KLOBOUČEK bez kloboučku, o kloboučku, s kloboučkem
pozn. U malých dětí, které se slovy teprve začínají, používám spíše slova v základním tvaru, jsou kratší a pro dítě tak "stravitelnější". Až později, kdy u dětí očekáváme, že začnou tvořit věty a taky ovládat gramatiku, se zdrobněliny mohou hodit.