ryt-mi-za-ce | jak probouzet slova 4.
Toník opakuje! Zkouší dvouslabičná i tříslabičná slova. Některá se daří lépe, některá méně. Toníkovy pokusy chválíme! Vykřičník je na místě. Chválíte své děti za jejich pokusy s řečí, která vede ke komunikaci?
Mé dnešní řádky opět patří vám rodičům, ať už chcete sdílet radost ze slov svých dětí nebo máte už i obavy, protože slova nepřicházejí a stejně staré děti kolem vás už nějakou dobu povídají.
Záměrně nepíši kolik je našemu Toníkovi, protože vývoj řeči nelze očekávat u všech dětí ve stejný čas.
Než dítě vysloví slovo, dá mu to práci. V článku máme doma houbu popisuji, jak dítě ztrácí svou neuvěřitelnou schopnost naposlouchávat hlásky všech řečí světa a že není proč smutnit, když tuto svou schopnost ztrácí.
Právě někdy v tomto období, kdy dítě přestává věnovat pozornost hláskám, se začne soustředit na slova jako jednotky. Nejdříve se zaměří na vyčlenění slov z proudu věty. Nejedná se o snadnou záležitost. Víte, že děláme pauzy i ve slovech a že jsou kolikrát delší než ty mezi slovy? To musí být matoucí. Není obdivuhodné, že to dokáží? Ano, sice přirozeně styl řeči měníme, abychom dětem usnadnili rozumění řeči, ale dítko vnímá komunikaci i mezi dospělými, kde dokáže rozklíčovat, o co jim v rozpravě jde a kde nachází často nová slova do své pasivní slovní zásoby.
Poté, co vyčlení z věty slovo, zaměří se na jeho význam a pak, až uznají za vhodné ;), začnou to se slovy více zkoušet, začnou si s nimi hrát, začnou opakovat!
Můj dnešní tip pro rodiče je rytmizace. Když na logopedii přijde rodič s tříletým dítětem, že velmi málo mluví, tak jedna z rad, jak to se slovy zkoušet, je právě ona rytmizace. V čem je její kouzlo? Víceslabičné slovo jakoby rozbalíte, když jej rozdělíte na slabiky a přidáte trochu intonace (viz video). Za dobré znamení u dětí s opožděným vývojem řeči, považujeme, když cítí, že u některých slov ťukneme 2x, 1x nebo 3x.
Na obrázcích vidíte jednu z mých nejoblíbenějších pomůcek: průhledný kyblík, který pořídíte za nula korun. Ten náš jsme si vyprosili v lékárně. Věřím, že jej hravě seženete taky. Dítě baví s věcmi manipulovat, dávat pod kyblík a při tom je stále vidno "o čem je řeč". Nakonec ze všech věcí "uvaříte polívku" nebo se můžete věcmi zkoušet trefovat do kyblíku, pokud zrovna nerytmizujete vejce nebo hrneček po babičce;) Záleží jak velké dítě máte a co jej zajímá. Zkrátka s klasickým bubínkem taková zábava není ;)
Rytmizovat můžete přirozeně na různých místech s tím, co se právě nabízí. Například můžetře bubnovat rukou o dvířka skříně, když zkoušíte pojmenovávat oblečení. Dřívky či kamínky o sebe, když jste v lese. Vařečkou do hrnce nebo plastové mísy (záleží na tloušťce stěn a sousedech ;) ), když jste v kuchyni.
Užitečným a klasickým pomocníkem jsou samozřejmě hudební nástroje, říkadla a rozpočítadla.
měj-te-se-pa-rá-dně-a-pěk-né-let-ní-ryt-my-pře-ji!