co slyšíš? / jak probouzet slova/5

05.09.2017

"Už konečně mluví, ale moc mu nerozumíme."... může pronést rodič dítěte s opožděným vývojem řeči. 

Fonematický sluch*, je pojem pro vás možná neznámý, ale důležitý pro dobrou a srozumitelnou řeč vašeho dítěte. Snad vás hned v úvodu tímto cizím pojmem neodradím, jeho vysvětelní najdete na konci článku.

Děti s oslabeným fonematickým sluchem, mají často opožděný nástup řeči a mohou mluvit úsporněji - užívají málo slov a následně, když se rozmluví, nejsou slova pro nás často srozumitelná. Jak mohou taková slova znít?Pravděpodobně dítě ve slovech nedodrží počet slabik nebo zamění jednotlivé hlásky, které už jinak dokáže izolovaně nebo v jiných pozicích slov snadno vyslovit. To ve vás může vzbudit pochybnost: Proč, když už hlásku umí, ji nepoužije i tady v tomto slově?

To, že dítě dostatečně NEvnímá, kdy hlásku užít, je právě kvůli nevyzrálému fonematickému sluchu. Později se mohou projevit například obtíže se znělostí hlásek ( buben - pupen, koza - kosa, houby - houpy).

Na logopedii, než začneme trénovat fonematický sluch, nejprve zkoušíme, zda dítě rozpozná obecné zvuky - ty které slyší kolem sebe. Také sledujeme, zda dítě udrží pozornost k jejich detekci a zpracování a také má-li dostatečnou sluchovou paměť.

Proto mým dnešní tipem na hru pro rozvoj řeči je hádání zvuků z krabice. V praxi se mi osvědčilo, když je krabice vyšší a má výklopné víko. Nemusíte zoufat, kde ji hledat, pokud máte v dosahu obchodní dům IKEA, krabice PAPPIS za 19 Kč, dokonale postačí. Naznačte si kruhové otvory, které vyřežete pro ruce a je hotovo.

Doporučuji tuto jednoduchou pomůcku vyrábět před dítětem a komentovat, co právě děláte. Z komentování činností dítě pro svou řeč těží. Kdo by se obával zneužití řezáku k sebepoškozování či poškozování hmotného majetku ;), lze vyrábět a komentovat před dítětem, které svačí v jídelní židli. Tím, že před dítětem krabici na zvuky "dovyrobíme", můžete podpořit zájem o tuto hru. 

  • pokud nebudete mít po ruce kružítko, dobře poslouží větší hrnek a jak můžete vidět, tak přes  preciznost a přesnost, je u nás doma táta Štěpán, já ne ;)
  • hru Toníka baví hrát opakovaně


Ke krabici přidejte mísu. Tím, že hádaný předmět do mísy vhodíte, ukončíte jeho "hádání" a můžete započít další hádanku. Já použila zrovna volnou smaltovanou, která se ale neukázala být až tak dobrou volbou. Toníka bavila jaký dělala "rambajs", když do ní hádaný předmět vhodil, a tím odváděla pozornost od krabice. 

Důležité je, zda dítě dokáže alespoň v menší míře hru hrát, zda dokáže udržet pozornost na zvuk daného předmětu. Pokud ne, nezbývá, než zkoušet. Vaše ruce jsou zaměstnány děláním zvuků a dítě chce víko odklopit hned? Na víko si položte hlavu, opřete se bradou a víko uvolněte až budete s představováním zvuku hotovi. Hru zkuste nejdříve jen s menším počtem předmětů (u menších a živějších dětí třeba jen 2 předměty) a postupně můžete přidávat.

Tato krabice se zvuky má být hrou a zábavou. Děti chvalte a sebe chvalte také:). Všechny hry a činnosti je rozvíjejí, všechen ten čas s nimi si užijte i když vás trápí jejich "nemluvnost", víte, že jsou dobří.

Držím VÁM palce a ozvěte se, jak vám to s krabicí se zvuky šlo.

video jak hrajeme hru doma ZDE



* Fonematický je od slova foném, což je zvuková podoba hlásky (grafickou podobou hlásky je písmeno). Dítě by mělo fonémy zachytit, kvalitně zpracovat a následně je upotřebit do slov, pokud jim to jejich úroveň vývoje mluvidel umožní. Fonematický sluch vypovídá, jak kvalitně dítě daný jazyk vnímá a jak rozlišuje jednotlivé rysy hlásek. NEjedná se o vadu sluchu, dítě slyší, ale dostatečně sluchově nevnímá.

Fonematický sluch dítě trénuje už od prvních týdnů. Nejvyšší citlivost k fonémům mají děti v 6. měsících (více v článku máme doma houbu?). Jedná se tedy o proces dlouhodobého vývoje a zrání.